03-5100680 | 050-5659571 טשרניחובסקי 10, תל אביבמחברים את האמנות לתקשורת | English

צלילי הזמן – ברוך אלרון

דצמ
11
2008

ברוך אלרון (1934- 2006)
בתערוכת ציורים- "צלילי הזמן"
גלריית אגודת העיתונאים, בית סוקולוב, יום ה' 11.12.08, בשעה 19.00

תערוכה חדשה מיצירותיו של ברוך אלרון (1934-2006), בה יוצגו כ- 25 ציורי שמן, שצוירו על ידו בערוב ימיו, תפתח ביום חמישי 11 בדצמבר, בשעה 19.00, בגלרית בית העיתונאים ע"ש נחום סוקולוב, ברחוב קפלן 4, בתל אביב.

התערוכה נערכת בחסות שגרירות רומניה והמכון לתרבות רומנית ותפתח במעמד כבוד שגריר רומניה בישראל מר אדוארד יוסיפר.

תערוכתו של אלרון מתרכזת בשני נושאים מרכזיים ביצירתו: זמן ומוסיקה, שני נושאים שהעסיקו אותו ברבות מיצירותיו. נושאים אלו מופיעים גם בלא מעט ציורים שצוירו בסגנון הריאליזם-הפנטסטי, זרם אמנותי אליו משתייך גם ציורו של אלרון.

אוצרת: מירי קרימולובסקי.

התבוננות בציוריו של ברוך אלרון היא סוג של הרפתקה. העבודות גדולות, מתאפיינות בהנחת קווים וכתמים עזים ואקספרסיביים, גם בשחור לבן וגם בצבע. המוסיקה והזמן הם שני נושאים מרכזיים ביצירתו. 25 ציורי השמן המוצגים בתערוכה מקשרים בין מוטביי הזמן וההרס, המוסיקה והאדם. המוסיקה המוצגת ביצירותיו היא חלק ממוזת היצירה. בציורים מתוארים כלי נגינה בדמויות אנוש, ונשים המוקפות שעונים וכתובות בלטינית כגון: "הזמן רץ" ו "החיים קצרים- האמנות נצחית", כתובות המדגישות את הארעי, את הזמן המתכלה והמכלה.

אלרון צייר בסגנון הריאליזם הפנטסטי, אף כי לרוב שויך לתנועה הסוריאליסטית. ציוריו גדולי מימדים ומופיעים בהם דמויות, חפצים וטבע המצוירים בצורה נטורליסטית ומדויקת, אך המוצאים מהקשרם הטבעי. הסמליות העשירה ביצירתו לצד הדיוק הריאליסטי בוראים עולם חדש, פנטסטי, עולם ששורשיו כאן ועכשיו, המעלה שאלות רבות על עצם קיומנו. ציוריו של אלרון רבי הבעה ומספרים רבות על דעתו על העולם, על חייו ועל אמנותו. 

נושאי יצירתו של אלרון לאורך השנים היו מגוונים מאד, אך המוסיקה והזמן הם שני נושאים החוזרים ועולים ביצירתו. כותבת קרימולובסקי במאמרה לתערוכה, נושאים אלו מתקשרים למסורת התנועה הסוריאליסטית, לה שויך אלרון לעתים קרובות בגלל סגנונו המערב ריאליזם בפנטסיה.

מוטיבים של כלי נגינה המזכירים צורת גוף של אדם מופיעים גם ביצירתו של רנה מגריט, למשל, ומוטיב הזמן שכיח ביצירתו של סלוודור דאלי. לקיחת חפצים ודמויות ועקירתם מסביבתם הטבעית היא מוטיב נוסף המקשר אותו לתנועה הסוריאליסטית.

ברוך אלרון נולד ב-1934 בבוקרסט, רומניה, שם סיים תואר שני באקדמיה לאמנות. ברומניה עסק באיור ספרים והיה צייר קריקטורות. ב- 1961 נישא ללידיה, עו"ד במקצועה, עימה עלה לישראל בשנת 1963. בארץ נולדו להם שני בנים. בשנותיו הראשונות בארץ עבד כגרפיקאי, ואחר כך כקצין במחלקת ההדרכות במשטרת ישראל וכמורה לציור ולאמנות. אלרון היה חבר באגודת הציירים והפסלים בישראל, בה כיהן גם כיו"ר האגודה. הוא השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות, וכן קיים תערוכות יחיד רבות בארץ ובחו"ל (סאן פאולו, פריז, בזל, דיזילדורף, קלן, ניו יורק). תמונותיו מוצגות במוזיאונים בבוסטון, ניו יורק, טורונטו, סולינגן והרצליה. גם בשנותיו האחרונות לא חדל מפעילותו בזירה האמנותית, במיוחד אהב ללמד.

בשנת 2004 יצאה לאור מונוגרפיה מקיפה על יצירתו: "עולמו הקסום של ברוך אלרון" בצירוף קטלוג רזונה המכיל רבות מיצירותיו, (מהדורה בעברית ומהדורה באנגלית) בהפקת "מכירה פומבית", אותה כתבה דר' מרים אור.

ברוך אלרון זכה לפרסום רב באירופה ולהערכה רבה, בזכות כישוריו הציוריים.

"שפתו האמנותית הינה שפה מורכבת המשלבת בקרבה את התופעות הנראות של העולם הזה עם העולם הלא מודע של החלום", כותבת מרים אור בהקדמה לספרה על האמן.

ברוך אלרון ז"ל היה צייר ברוך כשרון בעל סגנון ייחודי. הוא לא נהה אחרי אופנות מתחלפות ודבק בסגנון ציורו האקספרסיבי-פנטסטי, לו היה נאמן במהלך כל שנות יצירתו הארוכות. ביום א' 5.3.06 הלך לעולמו, באופן פתאומי והוא בן 71 במותו.

התערוכה "צלילי הזמן" תוצג בגלריית אגודת העיתונאים, ע"ש נחום סוקולוב,
רח' קפלן 4, תל אביב. החל מ 11.12.2008 ועד לתאריך 04.01.2009 . טל' 03-6956141.
שיח גלריה עם אוצרת התערוכה, מירי קרימולובסקי, יתקיים ביום ו', 2 בינואר 2009,
בשעה 11:00 בגלריית אגודת העתונאים.

שעות הביקור:
ימים א'-ה' בין השעות 8.00- 18.00
יום ו'          בין השעות 8.00- 13.00

© כל הזכויות שמורות לקריסטל אמנות בתקשורת