03-5100680 | 050-5659571 טשרניחובסקי 10, תל אביבמחברים את האמנות לתקשורת | English

ספרה החדש של ד"ר קרני פרלמן, עו"ד ומגשרת

אוג
10
2015

לראשונה בישראל:
יישוב סכסוכים – משפט שיתופי וטיפולי
ספרה החדש של ד"ר קרני פרלמן, עו"ד ומגשרת

ספרה של ד"ר קרני פרלמן, "יישוב סכסוכים- משפט שיתופי וטיפולי", שיוצא זה עתה לאור, בהוצאת בורסי, הינו ספר מחדש, המעלה לדיון סוגיות משפטיות שטרם נדונו בספרות המשפטית בישראל אודות ניהול סכסוכים ויישובם, בדרך לא אדברסרית (לעומתית). 

בספרה מציגה ד"ר פרלמן שינויים משמעותיים שחלו בתפקיד השופט, בתפקיד עורך הדין ובנעשה במערכות בתי המשפט בישראל ובארה"ב ממנה מושפעת המערכת הישראלית.

 ד"ר פרלמן מציינת, כי למרבה הפלא, "למעלה מ-90% מכלל התובענות המוגשות כיום לבתי המשפט אינן מתבררות ומסתיימות בפסק דין מפורט אשר חורץ את הדין בין הצדדים היריבים לסכסוך, כנהוג בהליך שפיטה אדברסרי במתכונתו המוכרת. רוב התובענות מתבררות ומסתיימות בהליכים המבקשים להביא את הצדדים לפתרון מוסכם (הסדר בין הצדדים). מרבית מהליכים הם הליכים שיפוטיים המתבצעים בבתי המשפט על ידי שופטים, הליכים המכונים בספר "הליכי שפיטה הסדרית",(מושג אותו טוותה לראשונה ד"ר פרלמן). מקצת מהתובענות מתברר בהליכים חלופיים לשפיטה הנערכים מחוץ לבית המשפט, כמו הליך הגישור או הליך הערכה מקדמית ניטרלית.

ד"ר פרלמן מציינת כי מבלי לשים לב, בעשורים האחרונים השפיטה עצמה השתנתה –  מלבד הליכי השפיטה ההסדרית,  ישנה גם שפיטה טיפולית, שמתייחסת לרווחתם הרגשית של הצדדים ומנסה ליצור תוצאות חיוביות ובונות.

השפיטה הטיפולית נהוגה בעיקר במסגרת בתי משפט חדשים הפועלים במערכת המשפט ומכונים "בתי משפט פותרי בעיות". בתי משפט אילו, דוגמת בית המשפט רד-הוק, שפועל בברוקלין, הצליחו להוריד את רמת הפשיעה באזור בעשרות אחוזים!. בית משפט במודל זה נפתח לפני כמה חודשים בבאר-שבע ואחד נוסף, יפתח בקרוב גם ברמלה. בתי המשפט פותרי הבעיות עוסקים בעבירות פליליות שונות ותוך הישענות על צוות טיפולי מנסים להוציא את העבריינים ממעגל של ביצוע פשע חוזר ולדאוג בנוסף גם לנפגעי העבירה.

לשפיטה ההסדרית והטיפולית הרווחות במערכות בתי המשפט ישנן יתרונות רבים אך גם חסרונות וד"ר פרלמן דנה בכך בספרה, בהרחבה.

מן הספר עולה, כי בניגוד למצב שרווח במערכת המשפט עם הקמתה, פועלות כיום בארץ שתי גישות לניהול ויישוב סכסוכים. האחת, לעומתית וכוחנית, שבה סכסוך מתברר תוך עיסוק בזכויות וחובות ומסתיים בהכרעה שיפוטית בין הצדדים. השנייה שיתופית, שבה סכסוך מתברר גם תוך דיון בצרכים ובאינטרסים של הצדדים למחלוקת ומתוך ניסיון למצוא פתרון שיש בו רווח הדדי לצדדים. הגישה השיתופית מקדמת ערכים דמוקרטיים של שמיעת האחר, התחשבות בו, יצירת פתרון יצירתי שמאפשר המשך שיתוף פעולה ועוד.

ד"ר פרלמן משלבת בספרה בין דיון תיאורטי לעצות מעשיות, כיצד ניתן ליעל ולשפר את איכות ההליכים בהם מתבררים סכסוכים, וכיצד להוציא לפועל שפיטה, או עריכת דין המותאמים לטיפול בסכסוך בגישה שיתופית. כמי שחוקרת את תופעות השפיטה בישראל כבר שנים רבות ועוסקת בעצמה בגישור ויישוב סכסוכים, מובילה ד"ר פרלמן בספרה, לשינוי תודעתי ולהגדרה מחדש של תפקיד המשפטנים:  "משופט פסיבי ומרוחק לשופט אקטיבי ואמפטי" "מעו"ד גלדיאטור לעו"ד פותר בעיות".

בנוסף, הספר מחדש וסוקר, לראשונה בעברית, סוגים שונים של הליכים לניהול ויישוב סכסוכים ואמות מידה להתאמה בין טיב הסכסוך לסוג ההליך. מובהרים בו הליכים שונים חדשים הנוהגים בשיטת המשפט הישראלית, לרבות הליכים של "גישור שיפוטי".

זהו הספר הראשון בעברית העוסק בהרחבה בתנועת "תורת משפט טיפולי". תנועה זו עוסקת בדין כבעל השפעה טיפולית ומעניקה תכנים חדשים לתפקידם של עורכי הדין והשופטים. מתוך כך, עומדת ד"ר פרלמן על משמעות המהפך הנדרש כיום בחינוך המשפטי ובהכשרה למשפטנים.

בין הנושאים הנדונים בספר:

  • מהי הגישה השיתופית לניהול ויישוב סכסוכים, רכיביה ויתרונותיה.
  • תורת משפט טיפולי ותנועת יישוב סכסוכים הולם.
  • סקירת מגוון הליכים לניהול ויישוב סכסוכים ואמות מידה להתאמה בין טיב סכסוך לסוג הליך.
  • שפיטה הסדרית, ו"גישור שיפוטי".
  • שפיטה טיפולית, ובתי משפט פותרי בעיות .
  • תפקיד עורך הדין "פותר הבעיות".

ד"ר קרני פרלמן היא מרצה וחוקרת מובילה בארץ בתחום המשפט וניהול סכסוכים ויישובם.

מרצה בביה"ס למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל, באוניברסיטת בר-אילן ובתכנית ליישוב סכסוכים וגישור באוניברסיטת תל אביב. ד"ר פרלמן הקימה וניהלה את מרכז הגישור האקדמי-מעשי הראשון בישראל והיא מומחית להדרכת בעלי תפקידים הנוטלים חלק בהליכים שיתופיים. בין היתר, ד"ר פרלמן מכהנת כמאמנת וראש משלחת של סטודנטים למשפטים המתמודדים בתחרות יוקרתית בחו"ל, לייצוג לקוחות בהליכי גישור בסכסוכים מסחריים בין לאומיים מורכבים. ד"ר פרלמן היא עו"ד ומגשרת הידועה ביכולתה לשלב בצורה מרתקת ומועילה בין נקודות הראות האקדמית ליישום הפרקטי.

את הספר ניתן לרכוש בהוצאת בורסי, רח' הירקון 67, בני ברק, טלפון: 03-6835060. מחיר הספר 590 ₪ (כולל מע"מ).

לאתר של ד"ר קרני פרלמן


ראיון עם ד"ר קרני פרלמן בתכנית "דין ודברים" רשת ב:

על ספרה של קרני פרלמן, במוסף ספרים, עיתון הארץ:

© כל הזכויות שמורות לקריסטל אמנות בתקשורת