03-5100680 | 050-5659571 טשרניחובסקי 10, תל אביבמחברים את האמנות לתקשורת | English

גן הפסלים של ניצן אבידור

ספט
16
2009

גן הפסלים של ניצן אבידור
בקמפוס האקדמי, מכללת אחוה

לאחרונה הציב הפסל ניצן אבידור 10 פסלים במרחב הסביבתי של 'מכללת אחוה', המוצגים בתערוכת קבע הנושאת את השם "רישום בחלל". יועצת אמנותית לפרויקט מיקי בנאי- היועצת האמנותית של משרד החינוך, מחוז דרום, אוצר התערוכה : רפי ברביבאי.

"הברזל, המחוספס, הבוטה והקשיח, הוא בן דמותו החומרי של הצבר", כותב ברביבאי. אבידור, אמן אוטודידקט, אשר ספג את גישתו לאמנות עוד כילד, בחר כבוגר לעסוק בפיסול בברזל.

לפני כ-7 שנים, משהחליט לפרוש מעבודתו כמנהל אחזקה במפעל תעשייתי, בחר ניצן אבידור להתמקד ביצירה. בתחילה, שילב ייצור רהיטי מתכת יחודיים עם פיסול, אך לאחר זמן קצר שיקע עצמו בעבודת הפיסול. בתחילת הדרך החל יוצר את פסליו מצינורות מתכת, אותם אסף בסביבת מגוריו, מושב גן חיים. הפסלים שיצר היו שטוחים, מעין רישומים בברזל, גודלם היה לא רב. פסלים אלו היו למעשה ניסיונות ראשונים שעשה בחומר, הוא רצה ללמוד ולחקור את המטריה בה עבד. עם השנים, משהחל לשכלל את טכניקת הפיסול שלו, מתוך כוונה להעניק לפסליו נפח, החל יוצר פסלים גדולי מידות (למעלה מ- 2 מ') מפרופילים של ברזל ומוטות. הוא פיתח טכניקה ייחודית לו, באמצעותה הלחים רצועות מתכת זו לזו, וכך יצר נפחיות לפסליו.

פסליו גדולי המידות מתמקדים במיתוסים עתיקים מימי התנ"ך דרך מיתולוגיות קדמוניות. הוא מעדיף את סיפורי המקרא על דמויותיהם הטעונות במתח דרמטי, כדוגמת: ‪"‬אדם חוה והנחש", "קין והבל", "יונה בבטן הלוויתן", "שמשון ממוטט את עמודי המקדש", ואחרים, לצד פסלים קלי תנועה והומור: הצייר, האתון, מריונטה ואחרים.

סגנון יצירתו, השואב את השראתו מתרבות הזמן והתקופה, נשען על מסורת הפופ, תרבות ההמונים ואמנות הרחוב. לא אחת דמויותיו סכמטיות, הוא כמו רושם את קווי המתאר של הדמות ומשאיר לצופה למלא את החלל החסר. ניצן אבידור נוהג לצבוע את פסליו בצבעי יסוד חמים ועליזים, המשווים להם מראה בוהק, הזוהר למרחקים.

הוא יוצר פסלי תמונה הקורצים לצופה, כמו פרי שצומח על עץ.  פסליו לוכדים את העין ומושכים תשומת לב בגישתם הישירה, התמימה וביופיים הפתייני, הבלתי אמצעי.

אבידור מציע לנו גישה פתוחה וישירה להתבונן ביצירתו, פסליו מלאי חיים ואהבה, הם קומוניקטיביים, ומזמינים את הצופה להלך ביניהם, כאילו הוא נמצא בתוך תרבות עבר ובמחוזות של סיפורי אגדות וגבורה.

ניצן יואל אבידור (1962) נולד, גדל, חי ויוצר במושב גן חיים, בשרון. אמן אוטודידקט העוסק בפיסול, שרת בצה"ל, כמפקד טנק בחטיבה 7, סיים למודי הנדסאי מכונות. 20 שנה עסק במקצועו, המציא ובנה מכונות לקווי יצור, לריתוך, ניסור וכו'. מאז ילדותו שאף להיות אמן, רק לאחר שעזב את עבודתו כהנדסאי מכונות (2005) החליט לממש את חלומו להיות פסל. מאז החל עוסק בפיסול השתתף ב-3 תערוכות קבוצתיות ו-4 תערוכות יחיד ברחבי הארץ, ביניהן תערוכת יחיד: "יצירה בזמן שאול " בשנת 2007, פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר, אוצרת: ציפי יפעת, שנת 2008 "מבט קרוב רחוק", תערוכת קבע, פארק  עירוני כפר סבא, אוצר: רפי ברביבאי, תערוכה קבוצתית: שנת 2009 "דרך הפסלים", שדרות ממילא ירושלים, אוצרת: ציפי ויטל.

תערוכתו הנוכחית של ניצן אבידור: "רישום בחלל" היא תערוכת קבע המוצגת בקמפוס האקדמי אחוה.

ניתן לבקר בקמפוס בימים א-ה 8:00-22:00, יום ו' 8:00-12:00
המכללה ממוקמת ליד צומת אחים, מול מושב תלמי יחיאל, בקרבה לקריית מלאכי.

 

© כל הזכויות שמורות לקריסטל אמנות בתקשורת