03-5100680 | 050-5659571 טשרניחובסקי 10, תל אביבמחברים את האמנות לתקשורת | English

כסופים – מרים חורי-גוטהולץ

פבר
10
2011
כסופים – מרים חורי-גוטהולץ

כסופים – מרים חורי-גוטהולץ
בית העיתונאים ע"ש נ. סוקולוב, תל אביב
פתיחה יום ה', 10.2.11, שעה 19:00

תערוכתה של מרים חורי "כסופים", תיפתח בבית סוקולוב בתל אביב, ביום ה' 10.2.11 בשעה 19:00 ותוצג עד לתאריך 28.2.11. בתערוכה היא תציג כ- 30 יצירות, מתוכן כ- 20 פסלים כסופים, עשויים חלקם מנייר כסף, חלקם יצוקים ברונזה ואלומיניום, מיצב המכיל כ35 דמויות מנייר אלומיניום וכ-10 פסלים המשלבים עץ ואבן, אשר מתוך הטבע הדומם יוצרים חיים חדשים.

אוצרת התערוכה: מירי קרימולובסקי.

את סדרת הדמויות הכסופות שלה החלה מרים חורי ליצור בדרך מקרה לפני כחמש שנים. תוך כדי צפייה בטלוויזיה, החלה למולל נייר כסף בידה והצורה שנתגלתה הייתה, דמות אנושית קטנה ושברירית, שעוררה את סקרנותה להמשיך וליצור פסלים מחומר זה. היא ביקשה להעניק יותר נפח לדמויותיה ולשם כך בנתה מעין קונסטרוקציה של חוטי ברזל. לאחר מכן, נוצקו חלק מן הפסלים בבדיל, באלומיניום או בברונזה. "כל חומר תורם לדמות את ייחודיותו ובכל חומר נראית הדמות קצת אחרת." כותבת אוצרת התערוכה, מירי קרימולובסקי. "תוך שממדי הדמויות גדלו, רבות נהיו מופשטות יותר. לפתע הפכו ל"עומדות על רגל אחת". דווקא אלה הניצבות כעל חוט השערה נדמות אנושיות יותר, חזקות ושבירות כאחד, אולי מהות הגנום האנושי. נדמה שהן מתכופפות עם הרוח, נוטות לצד זה או אחר, מבקשות להישאר נטועות, אך יחד עם זאת לנוע הלאה".

מוסיפה קרימולובסקי: "הדמויות שיוצרת האמנית מרים חורי בנייר כסף מזכירות במידת מה את דמויותיו של ג'קומטי, כשנקודת החיבור המתבקשת ביותר היא טביעת אצבעו של האמן: ג'אקומטי בחומר ומרים בנייר כסף. יצירתה של מרים חורי נושקת לזו של ג'קומטי בדרך מקרה, אולם נראה כי הדברים שכתב הפילוסוף ז'אן פול סארטר אודות דמויותיו של ג'קומטי יפים ושרירים גם לגבי הדמויות המפוסלות של מרים חורי: "אלו הן מטפורות לבדידותו של אדם עלי אדמות". מבלי שהתכוונה לכך ניצבות דמויותיה של מרים בדיוק כאותן מטפורות. הדבר מתחזק בסדרות המאוחרות בהן הדמות מאבדת את סממניה – ידיים, רגליים, אגן והופכת למעין צמח, סמן לדמות האנוש שהייתה כאן ואיננה עוד."

המיצב המרכזי בתערוכה יונק את השראתו מצילום של שדה פרחים צהובים אשר עורר את דמיונה של מרים חורי והיא ביקשה ליצור שדה פרחים עשויים נייר כסף. היא יצרה מיצב פרחים עשוי 34 פרחים בגדלים שונים. הפרחים הפכו אצל מרים ל"קבוצת אנשים המתלכדים יחד בצעדה למקום בלתי ידוע.", אומרת האוצרת ומוסיפה מרים: "זאת יצירה המבטאת את כוחה של הקבוצה" .

סדרה שנייה המוצגת בתערוכה היא סדרת פסלי עץ ואבן, אותם החלה מרים לפסל לפני כ-12 שנה. גם בסדרה זו, הקשר בין הטבע לאדם בא לידי ביטוי באופן מיוחד במינו. כמו רעיון הפסלים הכסופים, גם רעיון פסלי העץ והאבן קיבל חיים ביד המקרה, בעת שגזמה היוצרת ענפים בגינתה. ענף בוגנוויליה אחד נראה לה כצללית אדם ולתוך החלל שבין הענפים השחילה אבן המהווה את גופו. מכאן, החלה יצירתה להתפתח. מרים החלה מרוקנת את חלקו הרקוב של העץ ובמקומו שיבצה  אבן מסותת המותאמת בדיוק למילוי החלל שנוצר.

מרים חורי-גוטהולץ (71), ילידת טוניס, עלתה ארצה בגיל 10 עם עליית הנוער, יחידה מבני משפחתה. בהגיעה לארץ, התגלגלה למוסדות שונים עד שנשלחה בטעות לקיבוץ נגבה. מאחר והיא גדלה בבית דתי, החליטו קרובי משפחתה בישראל להוציאה מהקיבוץ ולאמצה כבת, אצלם גדלה במשך 9 שנים, עד הגיעה לגיל 20. ב-1960, עם עלייתם של בני משפחתה לישראל, הצטרפה מרים להוריה, אשר התיישבו בראשון לציון. באותה שנה סיימה את הסמינר למורים. בגיל 26 החליטה ללמוד אמנות ונרשמה ללימודים במכון אבני לאמנות ועיצוב, שם למדה פיסול במשך ארבע שנים אצל הפסל, משה שטרנשוס.

כיום, חברה מרים חורי באגודת האמנים. היא זכתה פעמיים במלגת קרן שרת לאמנות פלסטית, משנת  1985 מלמדת פיסול בסטודיו שלה שברמת השרון, הציגה שמונה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובחו"ל. מספר פסלים שלה נרכשו לאוספים פרטיים בישראל, צרפת, שוויץ וארה"ב. חורי הציבה ארבעה פסלים במקומות ציבוריים שונים בארץ.

לרגל התערוכה הופק קטלוג המכיל את מאמר האוצרת מירי קרימולובסקי ועבודות מתוך התערוכה.
שיח גלריה בהשתתפות האוצרת והאמנית יתקיים ביום ו' 18.2.2011, בשעה 10:30. הכניסה לכל.
תערוכתה של מרים חורי-גוטהולץ "כסופים", תוצג בבית העיתונאים ע"ש נ. סוקולוב,
רחוב קפלן 4, תל אביב, טל. 03-6956141,  בין התאריכים:10.2.11-28.2.11
שעות פתיחה: ימים א'-ה': 10:30-13:00, 16:00-19:00,  יום ו':  10:30-13:00

© כל הזכויות שמורות לקריסטל אמנות בתקשורת